|
Στην πορεία προς το αύριο, το σήμερα δεν μπορεί να περιμένει. Αμεσος ψεκασμός, turbo, φυσικό αέριο, παγίδες αιθάλης και έγχυση ουρίας, βελτιστοποίηση της καύσης, όλα «παίζουν» στους σύγχρονους κινητήρες εσωτερικής καύσης, που έχουν ακόμη αρκετά περιθώρια βελτίωσης. Αρκετά, αλλά όχι τόσα όσα μπορεί να τους δώσει η συνεργασία τους με τον ηλεκτροκινητήρα, που είναι πλέον γεγονός, με τη μορφή των διάφoρων υβριδικών μοντέλων.
Η Mercedes μάς ανακοινώνει, λοιπόν, στη Στουτγάρδη ότι στο... βάθος του τούνελ βλέπει τον ηλεκτροκινητήρα. Στην πορεία προς τον εξηλεκτρισμό του αυτοκινήτου, η μεγάλη γερμανική εταιρεία σκοπεύει να κινηθεί γύρω από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου (που φαίνεται ότι αποκτούν μια νέα δυναμική) αλλά και τις κυψέλες υδρογόνου.
Τρία σε ένα
Στο πειραματικό Concept BlueZERO, που είχε κάνει την πρώτη του δημόσια εμφάνιση στις αρχές της χρονιάς, απεικονίζονται με χαρακτηριστικό τρόπο τόσο οι σκέψεις και οι δραστηριότητες των ανθρώπων της Mercedes, όσο και τα επικρατέστερα σενάρια για το αυτοκίνητο του αύριο. Το διπλό δάπεδο, τύπου «σάντουιτς», που οι Γερμανοί αρχικά εξέλιξαν για τη συμβατική A-Class, αποτελεί ένα πρώτης τάξεως πεδίο δοκιμών, αφού μπορεί να δεχτεί τον πιο διαφορετικό εξοπλισμό χωρίς να επηρεαστεί ο χώρος επιβατών. Ετσι προσφέρεται χώρος για 5 άτομα και 500 λίτρα για αποσκευές, ενώ το ωφέλιμο φορτίο φτάνει τα 450 κιλά. Προέκυψαν λοιπόν τρεις διαφορετικές εκδόσεις (μία μόνο με μπαταρίες, μία με κυψέλη καυσίμου και μία υβριδική) με κοινό χαρακτηριστικό την ύπαρξη ενός ηλεκτροκινητήρα στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου, ο οποίος κινεί τους εμπρός τροχούς.
Kάντε κλικ --> ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΕΚΔΟΧΕΣ ΤΟΥ Concept BlueZERO
Kάντε κλικ --> Η τεχνολογία BlueTEC στη MercedesGL 320
Μηδενικοί ρύποι
Γεμίζοντας το δάπεδο τύπου «σάντουιτς» με μπαταρίες ιόντων λιθίου (Li-ion) και αντικαθιστώντας τον θερμικό κινητήρα με έναν ηλεκτροκινητήρα, προκύπτει το BlueZERO E-CELL, αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα με την «κλασική» διαδικασία επαναφόρτισης (στην πρίζα, το βράδυ). Η αυτονομία με συνετή οδήγηση φτάνει τα 200 χιλιόμετρα, που είναι υπεραρκετά για χρήση μέσα στην πόλη.
Αυτό επιβεβαιώθηκε, άλλωστε, και από το πιλοτικό πρόγραμμα με τα 100 Smart electric drive που κυκλοφορούν ήδη πάνω από ένα χρόνο στο Λονδίνο. Κανείς από τους χρήστες δεν παραπονέθηκε, καθώς στα αστικά κέντρα ο μέσος οδηγός σπανίως ξεπερνά τα 40 χιλιόμετρα ημερησίως. Ηδη η δεύτερη γενιά του Smart ed έχει ήδη ξεκινήσει ένα νέο γύρο δοκιμών, με 100 αυτοκίνητα στο Βερολίνο, στο πλαίσιο του προγράμματος «e-mobility Berlin». Το 2010, άλλα 100 Smart ed θα κυκλοφορήσουν σε τρεις ιταλικές πόλεις (Ρώμη, Μιλάνο και Πίζα) στο πλαίσιο του προγράμματος «e-mobility Italy».
Σημειώστε ότι τα νέα Smart ed διαθέτουν πλέον μπαταρίες ιόντων λιθίου, που προέρχονται από την αμερικανική Tesla, ποσοστό της οποίας απέκτησε πρόσφατα η Mercedes (η Tesla είναι η εταιρεία που ήδη διαθέτει στο εμπόριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιδόσεων που τροφοδοτούνται από μπαταρίες λιθίου).
Αν τώρα αντικαταστήσουμε αυτή τη μεγάλη συστοιχία μπαταριών με μια κυψέλη υδρογόνου (με τα παρελκόμενά της και τις μπουκάλες), που παράγει επί τόπου ρεύμα για τη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα, και μια μικρότερη μπαταρία, που δίνει την επιπλέον ισχύ που χρειάζεται όταν ο οδηγός ζητήσει τη μέγιστη επιτάχυνση (π.χ. σε ένα προσπέρασμα), έχουμε το BlueZERO F-CELL. Σημειώστε στο σημείο αυτό ότι οι μπουκάλες που περιέχουν υδρογόνο είναι κατασκευασμένες από ανθρακονήματα, περιέχουν συμπιεσμένο υδρογόνο υπό πίεση 700 bar (αλλά μπορούν να αντέξουν και σε πίεση 2,2 φορές μεγαλύτερη από αυτή) και δεν θα εκραγούν ακόμα και αν τις... πυροβολήσετε ή αν το αυτοκίνητο πιάσει φωτιά. Στην περίπτωση πυρκαγιάς, ειδική βαλβίδα θα αφήσει το υδρογόνο να διαφεύγει και να καίγεται ελεγχόμενα.
|
Η αυτονομία στην περίπτωση της κυψέλης υδρογόνου φτάνει τα 400 χιλιόμετρα, που επαρκεί ακόμα και για ταξίδια. Ωστόσο, προκύπτει η ανάγκη δημιουργίας της αντίστοιχης υποδομής. Πάντως, ως προς την αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου συστήματος, που είναι ίδιο με αυτό της B-Class F-CELL, που οδηγήσαμε στη Στουτγάρδη, μόνο θετικά σχόλια θα κάνουμε. Η διαθεσιμότητα της ροπής εντυπωσιάζει, όπως επίσης και ο χρόνος προετοιμασίας της κυψέλης, που έχει πρακτικά μηδενιστεί (στην A-Class υπήρχε αναμονή περίπου 10΄΄ κατά την εκκίνηση).
Μειωμένοι ρύποι
Επειδή όμως μπορεί να θελήσετε να κάνετε και πιο μεγάλα ταξίδια αλλά και επειδή η λύση του υδρογόνου απαιτεί τη δημιουργία της ανάλογης υποδομής (παραγωγή - διανομή), υπάρχει και η λύση του υβριδικού αυξημένης εμβέλειας, BlueZERO E-CELL PLUS. Εδώ η τεχνολογία που χρησιμοποιείται είναι μεν προχωρημένη, αλλά όχι τόσο όσο της κυψέλης υδρογόνου, και φυσικά πολύ πιο προσιτή και από πρακτική και από οικονομική άποψη. Πρόκειται για μια λύση ανάλογη με αυτή του Chevrolet Volt/Opel Ampera, δηλαδή, για ένα υβριδικό σε σειρά όχημα. Οι μπαταρίες του φορτίζονται με σύνδεση στην πρίζα για να δώσουν 100 χιλιόμετρα με μηδενικούς ρύπους, ενώ στη συνέχεια αναλαμβάνει δράση ο κινητήρας εσωτερικής καύσης (που στην περίπτωσή μας βρίσκεται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου), για να ενεργοποιήσει τη γεννήτρια που θα δώσει ζωή στον ηλεκτροκινητήρα. Ετσι έχουμε άλλα 100 χιλιόμετρα, όχι με μηδενικούς, αλλά με μειωμένους ρύπους και σημαντικά οικονομική κατανάλωση.
Αμεσα, μεσοπρόθεσμα, μακροπρόθεσμα
Το κόστος κάθε μιας από τις τεχνικές λύσεις που περιγράψαμε είναι το σημείο-κλειδί για το τι μας επιφυλάσσει το μέλλον. Σαφή απάντηση μέχρι τώρα δεν έχουμε λάβει από κανέναν ειδικό, ανεξαρτήτως της εταιρείας στην οποία εργάζεται, και σε ένα βαθμό κατανοούμε την άρνηση να δοθούν κάποια -κατά προσέγγιση έστω- κόστη, γιατί άλλο να μιλάς για έναν πιλοτικό στόλο 10 ή 100 αυτοκινήτων και άλλο για μαζική παραγωγή 100.000 αυτοκινήτων το χρόνο. Δεν έχουμε λοιπόν να σας μεταφέρουμε κάποιο νούμερο σε... ευρώ. Μπορείτε να αφήσετε τη φαντασία σας να καλπάσει ελεύθερα, έχοντας γενικά υπόψη ότι, από τη στιγμή που μιλάμε για μηδενικούς ρύπους, το κόστος του αυτοκινήτου πολλαπλασιάζεται. Ενημερωτικά, πάντως, στέλεχος της Bosch είχε αναφέρει πέρυσι ότι κάθε kWh κοστίζει (κόστος μπαταρίας) 1.000 ευρώ.
Ωστόσο, διαφορετική είναι η εικόνα με τα υβριδικά αυτοκίνητα που ήδη διατίθενται στην αγορά. Εδώ η διείσδυση της εξειδικευμένης πανάκριβης τεχνολογίας είναι μικρότερη (μικρότεροι κινητήρες, μικρότερες μπαταρίες, λιγότερα εξειδικευμένα εξαρτήματα), ενώ η βάση της κατασκευής είναι συμβατική (βενζινοκινητήρας ή ντίζελ) και διαθέσιμη σε μεγάλες ποσότητες. Μετά τη Mercedes S 400 Hybrid (που χαρακτηρίζεται mild hybrid, καθώς διαθέτει έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα 14 kW), σειρά για την ευρωπαϊκή αγορά έχει η υβριδική Μ-Class (full hybrid) που διατίθεται ήδη στην Αμερική.
Τα ταμπελάκια λοιπόν «BlueTEC» και «BlueEFFICIENCY», που αποτελούν ένδειξη της οικολογικής βελτιστοποίησης των πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων, αντίστοιχα, μοντέλων της Mercedes, θα γίνονται όλο και περισσότερα στην πορεία προς την επικράτηση του ηλεκτροκινητήρα, που όμως δεν είναι υπόθεση του άμεσου μέλλοντος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου