Τα φθηνά και μικρά σε διαστάσεις netbooks ήταν από τις πιο διαδομένες λύσεις στην αγορά υπολογιστών κατά τη διάρκεια της κρίσης, προσελκύοντας καταναλωτές τόσο λόγω της φορητότητας όσο και της χαμηλής τιμής που στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δε ξεπερνά τα 400 ευρώ. Με την ανάκαμψη της οικονομίας, οι εταιρείες πλέον θα πρέπει να ερευνήσουν το βαθμό στον οποίο οι καταναλωτές θα επενδύσουν σε νέα είδη υπολογιστών, με υψηλότερο κόστος.
Μεταξύ των νέων μοντέλων που παρουσιάζονται στη φετινή Consumer Electronics Show στο Λας Βέγκας, περιλαμβάνονται ελαφριά σε βάρος, μεσαίων διαστάσεων laptops, που θεωρούνται ένα βήμα πιο πέρα από τα netbooks σε όρους τιμής και επιδόσεων. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι τα netbooks έκλεισαν τον προϊοντικό κύκλο ζωής τους. Οι μεγάλες εταιρείες αναμένεται να παρουσιάσουν νέα netbooks με χαρακτηριστικά όπως οθόνες αφής και τελευταίας γενιάς επεξεργαστές, που παρέχουν βελτιωμένες επιδόσεις σε σχέση με τα πρώτα φθηνά netbooks που κατέκλυσαν την αγορά πριν από ένα περίπου χρόνο.
Η επέκταση των netbooks ωστόσο έφερε ένα τίμημα για τη συνολική αγορά των υπολογιστών, τα μικρά περιθώρια κέρδους τόσο για την Intel που παρέχει τους επεξεργαστές όσο και για τις εταιρείες κατασκευής. Η Hewlett - Packard, η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής υπολογιστών στον κόσμο, αναφέρει ότι το ένα τρίτο των εσόδων της από τους υπολογιστές, που αντιστοιχεί όμως μόλις στο 15% των λειτουργικών εσόδων, ποσοστό μάλιστα που συρρικνώνεται λόγω των netbooks και τις μειώσεις τιμών στα άλλα μηχανήματα.
Από τα τέλη του 2007, όταν η AsusTek λάνσαρε το πρώτο netbook με την οθόνη επτά ιντσών, οι καταναλωτές αγκάλιασαν κατά εκατομμύρια τις νέες συσκευές. Σύμφωνα με στοιχεία της Gartner, τα netbooks αντιστοιχούσαν στο 10% των πωλήσεων υπολογιστών το 2009, ποσοστό αυξημένο κατά 4% σε σχέση με το 2008. Το αρχικό σκεπτικό κυκλοφορίας των netbooks, ήταν η δημιουργία ενός υπολογιστή χαμηλών μεν επιδόσεων, με μικρό μέγεθος και υψηλές δυνατότητες φορητότητας, που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί παντού και από χρήστες με βασικές γνώσεις υπολογιστών, ή σαν ένας δευτερεύον υπολογιστής που συμπληρώνει το «βαρύ» desktop.
Από την άλλη, δεν είναι πολλοί εκείνοι που αγοράζουν netbooks για δεύτερο υπολογιστή, ενώ όσοι αγοράζουν ένα netbook ως βασικό υπολογιστή, σύντομα θα αναγκαστούν να αγοράσουν ένα πιο ισχυρό μηχάνημα, εκτιμούν αναλυτές. Συνεπώς, η ανάπτυξη των netbooks ενδέχεται να παρουσιάσει επιβράδυνση σε κάποιο βαθμό τα επόμενα χρόνια. Παρά το ότι οι πωλήσεις τους διπλασιάστηκαν το 2009, φτάνοντας τα 33,3 εκατομμύρια σε σχέση με το 2008, το 2010 η ανάπτυξη τους θα κυμανθεί στο 19%.
Μαζί με τα netbooks, οι καταναλωτές θα δουν τους επόμενους μήνες μια σειρά συσκευών που κυμαίνονται κοντά στα μικρά laptops από άποψη τιμής, καθώς οι εταιρείες υπολογιστών επιχειρούν να διευρύνουν την αγορά. Μία από αυτές, η Lenovo, επενδύει στα λεγόμενα smartbooks, συσκευές μικρού μεγέθους που συνδυάζουν τη συνεχή σύνδεση στο Ίντερνετ με τη μεγάλη διάρκεια ζωής της μπαταρίας τους. Το Skylight, το πρώτο τέτοιο μοντέλο της εταιρείας, διαθετει οθόνη 10 ιντσών, πλήρες πληκτρολόγιο και διάρκεια ζωής μπαταρίας που φτάνει τις δέκα ώρες, με βάρος κοντά στο ένα κιλό.
Όπως επεσήμανε ο Φίλιπ Οσάκο, διευθυντής μάρκετινγκ της Toshiba, αυτοί οι υπολογιστές απευθύνονται σε καταναλωτές που θέλουν ένα προσιτό gadget που μπορεί να κάνει περισσότερα από την απλή πλοήγηση στο Ίντερνετ και το διάβασμα e-mails, προσθέτοντας τη δυνατότητα προβολής βίντεο και εικόνων σε υψηλή ανάλυση.
Αν και πολλές εταιρείες ερευνών αναμένουν μείωση της ανάπτυξης των netbooks στο 2010, οι προβλέψεις κάνουν λόγο για μερίδιο αγοράς 20% επί του συνόλου της αγοράς υπολογιστών, ελαφρά μεγαλύτερο σε σχέση με το 2009. Ταυτόχρονα, η Gartner θεωρεί ότι οι πωλήσεις των netbooks θα αποτελέσουν το 12% του συνόλου των πωλήσεων υπολογιστών, ποσοστό αυξημένο κατά 2% σε σχέση με το 2009. «Το μεγαλύτερο επίτευγμα των netbooks είναι ότι άνοιξαν τα μάτια των καταναλωτών χάρη στη δυνατότητα φορητότητας», επεσήμανε ο Οσάκο.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από Associated Press
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου