|
Kάθε 100 χρόνια, ο Δημιουργός έχει πραγματικά κέφια και προικίζει μερικούς ανθρώπους με το απόλυτο των ικανοτήτων. Η συσσώρευση πολλών ικανοτήτων σε ένα άτομο είναι αυτό που το καθιστά ξεχωριστό, μεμονωμένη περίπτωση και, εν τέλει, φαινόμενο. Αν ανατρέξει κάποιος σε διάφορες αθλητικές ή καλλιτεχνικές δραστηριότητες του ανθρώπου, θα συναντήσει πολλά φαινόμενα.
Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός το συνάντησε αυτό αρχικά στο πρόσωπο του αείμνηστου Αϊρτον Σένα. Του πιλότου της Formula 1, ο οποίος χρόνο με το χρόνο γινόταν ακόμα καλύτερος στις επιδόσεις του, διόρθωνε τις όποιες μικρές «ατέλειές» του και στο τέλος, έφτασε στο σημείο να είναι μοναδικός. Σε ένα σπορ ιδιαίτερα επίπονο και απαιτητικό, ο Αϊρτον Σένα κατάφερε να το ξεπεράσει. Εγινε συνώνυμο του αλάθητου, των χωρίς όρια ικανοτήτων. Ολα τα παραπάνω, η μοναδικότητα αυτοσυγκέντρωσης στις πίστες, ο ισχυρός του λόγος έξω από αυτές αλλά και η οδηγική του τελειότητα δημιούργησαν το «φαινόμενο Σένα»...
Ο άνθρωπος πίσω από το «φαινόμενο»
Σίγουρα, ως χαρακτήρας ο Αϊρτον Σένα δεν ήταν εύκολος... Απαιτητικός, αντικομφορμιστής, δύσκολα χαριζόταν σε όποιον προσπαθούσε να τον αντιμετωπίσει με σαθρά επιχειρήματα. Αμεσος, απότομος, αλλά και δίκαιος. Κράτησε, ακόμα και τις μέρες που ήταν διάσημος, μια μικρή παρέα φίλων του και δεν είχε και ιδιαίτερη ζέση να δημιουργήσει νέα κάστα μέσα από τους αγώνες. Είναι παροιμιώδης η απάντηση σε ερώτηση δημοσιογράφου, σχετικά με τις όχι καλές (χειρότερες και από τυπικές, είναι η αλήθεια) σχέσεις του με τον ομόλογό του στη McLaren, Αλέν Προστ: «Στη Formula 1 ήρθα για να κερδίσω πρωταθλήματα και όχι για να κάνω φίλους», είχε πει.
Μεθοδικός, με τεράστια ικανότητα αυτοσυγκέντρωσης, λιγομίλητος, χαμογελούσε λίγο και ξεκαρδιζόταν ελάχιστα.
Ηταν και αρκούντως ξεροκέφαλος. Ισως να ήταν και αυτό που του στοίχισε τη ζωή. Πώς αλλιώς να εξηγηθεί το γεγονός ότι, προκειμένου να καταστήσει το μονοθέσιό του ευκολοδήγητο, ζήτησε -κατά τις πληροφορίες της εποχής- να του μειώσουν το πάχος της κολόνας του τιμονιού...
Η απώλεια
Βρέθηκε το 1994 στην Williams προερχόμενος από τη ΜcLaren, με την οποία και είχε κερδίσει τρία πρωταθλήματα. Πήγε εκεί γιατί πίστευε ότι πήγαινε στην καλύτερη ομάδα. Ομως, οι κανονισμοί που είχαν αλλάξει εκείνη τη σεζόν, δεν του επέτρεψαν να οδηγήσει το εκπληκτικό μονοθέσιο της Williams. Προσπαθούσε να το βελτιώσει. Σε μια απονενοημένη κίνηση, ζήτησε από τους τεχνικούς της ομάδας να κόψουν(!) την κολόνα του τιμονιού, να τη μειώσουν σε πάχος και να την κολλήσουν. Ηταν κι αυτή που του αφαίρεσε τη ζωή, πριν από ακριβώς 15 χρόνια, την Πρωτομαγιά του 1994, όταν έσπασε και άφησε το αυτοκίνητο ακυβέρνητο στην έξοδο της στροφής Tamburello στην πίστα της Ιμολα, με αποτέλεσμα να καρφωθεί στον προστατευτικό τοίχο. Ενα θραύσμα από την εμπρός δεξιά ανάρτηση διαπέρασε το κράνος του Αϊρτον Σένα και του δημιούργησε σοβαρότατες κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Μεταφέρθηκε αμέσως με ελικόπτερο στο νοσοκομείο της Μπολόνια. Λίγες ώρες αργότερα, ανακοινώθηκε ο θάνατός του.
Οι δικαστικές έρευνες που ακολούθησαν από την ιταλική Δικαιοσύνη λίγο βοήθησαν στην ανεύρεση μιας αληθοφανούς εξήγησης, σχετικά με το τι ήταν αυτό που οδήγησε στο θάνατο τον Αϊρτον Σένα. Κάπου ανάμεσα σε πολιτική, ενστάσεις και διπλωματία χάθηκε και η ουσία. Οπως γίνεται σχεδόν πάντα...
Obrigado Ayrton!
Ευχαριστώ! Αυτή είναι η λέξη που κυριαρχούσε κατά τη νεκρώσιμη πομπή από εκατοντάδες χιλιάδες απλούς ανθρώπους, που τον συνόδευσαν στην τελευταία του δημόσια πορεία. Ενα ευχαριστώ για τα όσα είχε κάνει για τη Βραζιλία, αλλά και για όσα θα έκανε στο μέλλον, άσχετα αν ο ίδιος δεν πρόλαβε. Η αδελφή του, Βίβιαν, προεδρεύει σήμερα ενός φιλανθρωπικού μη κερδοσκοπικού ιδρύματος, το οποίο φέρει το όνομα του Σένα. Σκοπός αυτού του ιδρύματος, που ίδρυσε η οικογένειά του κατά την επιθυμία του αείμνηστου Αϊρτον, είναι η βοήθεια 400.000 παιδιών της Βραζιλίας, ώστε αυτά να μορφωθούν και να ξεφύγουν από την εγκληματικότητα που μαστίζει αυτές τις τρυφερές ηλικίες.
Ομως, ο Αϊρτον Σένα με το θάνατό του άφησε μια σπουδαία κληρονομιά και στη Formula 1. Αναφερόμαστε στην ασφάλεια των μονοθεσίων και στις βελτιώσεις που έγιναν στις πίστες. Τα πάντα γύρω από τον τομέα αυτό, μετά την Πρωτομαγιά του 1994, επανεξετάστηκαν και η δήλωση του προέδρου της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA), Μαξ Μόσλι, είναι καταλυτική: «Είναι σίγουρο ότι τα συμβάντα στην Ιμολα το 1994 συνέτειναν τα μέγιστα ώστε η ασφάλεια να είναι η υπ' αριθμόν ένα προτεραιότητα στη Formula 1».
Αν δούμε ανατριχιαστικά ατυχήματα στο πρόσφατο παρελθόν της F1, που δεν είχαν το ίδιο τραγικό αποτέλεσμα, εύκολα μπορούμε να αντιληφθούμε ότι η θυσία του Αϊρτον δεν πήγε χαμένη...
Η αγωνιστική καριέρα του Σένα
Ο Αϊρτον Σένα γεννήθηκε στις 21 Μαΐου 1960 στο Σάο Πάολο. Αρχισε την αγωνιστική του καριέρα από τα καρτ, το 1983 κέρδισε το Βρετανικό πρωτάθλημα F3 και έκανε το ντεμπούτο του στη Formula 1 το 1984, στην ομάδα της Τoleman. Την επόμενη χρονιά πήγε στη Lotus-Renault, με την οποία κέρδισε έξι αγώνες στις επόμενες τρεις σεζόν. Το 1988 πήγε στη ΜcLaren, με την οποία κέρδισε το πρώτο του πρωτάθλημα, κάτι που επανέλαβε το 1991 και το 1992. Συνολικά πήρε μέρος σε 161 Grand Prix, κέρδισε 41 νίκες ενώ σημείωσε 65 pole positions (πρώτες θέσεις σε εκκινήσεις).
kathimerini.gr
1 σχόλια:
συμφωνω απολυτα με το αρθρο, οσοι παρακολουθουν την F1 ξερουν ...
Δημοσίευση σχολίου